Vil du imponere andre? Så ikke snakke… Lytte

For nylig var min ven Michelle bekymret over en faglig konference hun havde planer om at deltage med sin mand, en dyrlæge. Hun har ingen baggrund i veterinærvidenskab, så hun ikke syntes hun ville være i stand til at kommunikere effektivt med folk på konferencen. Jeg spurgte hende, hvorfor hun troede, hun var nødt til at bruge tekniske jargon, når hun talte til de anden konference deltagere. Hun svarede, at hun ville have dem til at synes godt om hende. Michelle er en varm og omsorgsfuld enkelte der er oprigtigt interesserede i andre. Jeg forsikrede hende, at hun effektivt kunne forholde sig til mennesker, hun mødte ved at stille dem spørgsmål om sig selv og deres virksomheder i stedet for forsøger at imponere dem med sin viden om veterinærvidenskab.
Mange mennesker, især i forretningssituationer, er meget bekymrede over hvad de siger til andre. Før en begivenhed, kan de selv tænker på ting at sige om sig selv, så andre vil opfatte dem i et positivt lys. De forsøger at blænde mennesker med historier om deres succeser, håber dette vil imponere dem. Hvad de kan ikke indser ikke er, at de fleste af os at interesseret i resultater af andre mennesker. Vi er dog meget interesseret i vores egne resultater og vi relish mulighed for at beskrive dem (ofte i stor detalje) til alle, der vil låne øre. Desværre har får vi ikke normalt chancen for at gøre det, fordi de fleste mennesker er mere interesseret i at tale end at lytte.
At lytte er en under værdsat aspekt af kommunikation. Når du lytter opmærksomt til andre, imponere du dem på måder, der taler kan aldrig udrette. Du lader dem vide du interesserer dem, og de sætter pris på det. Hvor mange mennesker er kommet til dig sidst og sagde, “du lytter til mig for intenst. Du værdiansættelse af hvad jeg siger for meget. Du gør mig føle sig alt for godt, så stop det nu!” Jeg tror ikke, du har haft en lang linje af folk med denne klage og jeg tvivler på at du nogensinde vil. Folk sulter for opmærksomheden at bevidst lytter kan give. Disse mennesker omfatter udsigterne, klienter, vejledere, kollegaer, familie og venner.
De fleste mennesker er så vant til at blive lyttet til, når nogen tager sig tid til at gøre det, de er ofte overrasket. Min ven Sandy er en professionel coach. Hun lytter omhyggeligt til sine kunder siger om deres frygt, håb og drømme. Når hun vedrører tilbage til dem, hvad de lige har sagt, reagerer de ofte “hvordan vidste du, at? Du er så intuitivt. Du har sådanne dejlige mennesker færdigheder.” De tilskriver Sandys kommentarer til faktum, at hun skal være en uhyre talentfuld træner til at være i stand til at kende dem så godt, faktisk alt, hvad hun gjorde var lytte.
Nøglen til at være en fremragende communicator er ikke så meget kloge ord, der kommer ud af munden, men hvor godt du lytte til de kloge ord, der kommer ud af munden på andre. Med hensyn til Michelle, hun lyttede opmærksomt til de folk, hun mødte på konferencen og snart havde dem spise ud af hendes hånd.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *